تماس با ما ۰۱۱-۳۳۳۲۶۰۷۰ ۰۱۱-۳۳۳۲۲۵۹۱

آدرس: ساری، خيابان فرهنگ، مجتمع پزشكی شهريار ٣، طبقه ٥، واحد۵۰۲

آیا ارتودنسی درد دارد

ارتودنسی به روش درمانی گفته می شود که در آن با نیروهایی دندان ها به حرکت وادار می شوند . متخصص ارتودنسی از همه ی این کشش ها آگاهی دارد و با بررسی نیروی وارد شده به دندان ها این درمان را شروع می کند . نیروی بسیار زیادی در اثر کشش بافت های محافظ دهان وارد می شود که در سه و یا چهار روز اول بسیار کم است و ممکن است برای بیمار ایجاد ناراحتی کند .در روز های ابتدایی درمان ارتودنسی چون هنوز بیمار به استفاده از این براکت ها عادت نکرده است ، برای بیمار مسکن تجویز می شود ، البته نوع مسکن را باید خود متخصص ارتودنسی تعیین کند. ( توجه داشته باشید مصرف خودسرانه آسپرین ممکن است باعث ایجاد خون ریزی شود. )

ارتودنسی به روش درمانی گفته می شود که در آن با نیروهایی دندان ها به حرکت وادار می شوند . متخصص ارتودنسی از همه ی این کشش ها آگاهی دارد و با بررسی نیروی وارد شده به دندان ها این درمان را شروع می کند . نیروی بسیار زیادی در اثر کشش بافت های محافظ دهان وارد می شود که در سه و یا چهار روز اول بسیار کم است و ممکن است برای بیمار ایجاد ناراحتی کند . در روز های ابتدایی درمان ارتودنسی چون هنوز بیمار به استفاده از این براکت ها عادت نکرده است ، برای بیمار مسکن تجویز می شود ، البته نوع مسکن را باید خود متخصص ارتودنسی تعیین کند. ( توجه داشته باشید مصرف خودسرانه آسپرین ممکن است باعث ایجاد خون ریزی شود. )

به جای مسکن از آدامس و یا موم استفاده کنید

درد ارتودنسی در بین هه افراد به یک اندازه نخواهد بود . حتی بعضی از افراد شاید درد آن چنانی نداشته باشند و به همین دلیل حتی مسکنی را هم مصرف نکنند. آن دسته از افرادی که از دستگاه های ارتودنسی ثابت برای درمان استفاده می کنند در روز های اولیه احساس درد خواهند داشت .

بسیاری از افراد به جای این که از مسکن استفاده کنند از آدامس و یا سایر خوراکی های با قوام استفاده می کنند. البته منظور از آدامس ها ، آدامس بدون قند است . جویدن آدامس باعث می شود تا به بافت های دربرگیرنده دندان و هم چنین ریشه دندان خون بیشتری برسد و درنتیجه باعث کم شدن درد می شود . پس بهتر است از عمل جویدن با وجود دردناک بودن دندان ها غافل نشوید . شاید فکر کنید خوردن مسکن از جویدن آدامس بسیار راحت تر است و اما اگر بتوانید در مدت یک هفته از خوردن مسکن خودداری کنید ، درد از بین خواهد رفت .

زمانی که در جلسه اول شما ارتودنسی انجام می دهید متخصص بعد از این که براکت های ارتودنسی را نصب کرد قطعاتی از موم را دراختیار شما قرار می دهد . می توانید این موم ها را در قسمت های دردناک قرار دهید . برای کاهش درد ارتودنسی استفاده از دهانشویه نیز پیشنهاد می شود زیرا می تواند درد گونه ها و لب های شما را تا حد زیادی کم کند .

آیا معاینه های ارتودنسی با درد همراه است ؟

شاید شما بعد از نصب براکت ها نگران سایرمراحل درمان باشید. بعد از شش تا هشت روز بعد از نصب براکت های ارتودنسی شما به آن ها عادت می کنید و اما کاری های بعدی که روی آن ها صورت می گیرد کمی نگران کننده است . بعد از هر بار معاینه سیم های ارتودنسی تعویض می شود و همین باعث می شود تا کمی در دهان و دندان ها احساس آزردگی و ناراحتی کنید. این درد و ناراحتی موقتی است و دو الی سه روز ادامه خواهد داشت .

علت دردی که در معاینه های ارتودنسی برای فرد به وجود می آید سیم هایی است که بین براکت های ارتودنسی قرار دارند . بعد از هر معاینه این سیم ها کشیده تر می شوند و همین نیرویی که به آن ها وارد می شود باعث می شود تا بیمار احساس درد و ناراحتی کند. نوک سیم هایی که بین براکت ها وجود دارد نیز ممکن است باعث زخم شدن و یا آزرده شدن لب ها شود .

آیا جداکننده های ارتودنسی (سپریتور) باعث ایجاد درد می شوند ؟

جداکننده ها، الاستیک هایی به شکل حلقوی هستند که بین دندان ها قرار می گیرند و باعث می شوند تا بندهای ارتودنسی بتوانند راحت تر روی دندان ها قرار بگیرند. در روزهای ابتدایی درمان همین جداکننده ها باعث ایجاد درد برای بیمار خواهند شد .

بیمار چه دردهایی را در حین ارتودنسی متحمل می شود ؟

1. درد در زمان قرارگیری بریس ها : مراحل درمان ارتودنسی بسیار زیاد است . در مراحل اولیه وقتی بریس ها روی دندان قرار می گیرد بیمار هیچ دردی نخواهد داشت . بعد از این که همه بریس ها روی دندان ها قرار می گیرند ، درد شروع خواهد شد زیرا باید با شرایط جدیدی که دارید، عادت کنید . در چند روز اول در هنگام غذا خوردن هم بیمار مشکلاتی را خواهد داشت که بهتر است در روزهای اولیه از غذاهای نرم استفاده کند.

برای این که بتوانید درد ناشی از بریس ها کم شود استفاده از غذاهای سرد پیشنهاد می شود . برای مثال می توانید از بستنی ، آب یخ و یا ماست یخ زده استفاده کرد .

دردی که بعد از نصب بریس ها به وجود می آید  به دلیل تغییری است که در موقعیت دندان ها بیمار ایجاد می شود بعد از این که دندان ها شروع به تراز شدن کردند ، بیمار احساس درد و ناراحتی خواهند کرد .

1. درد در هنگام معاینه :هربار که به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنید ، دردهای روزهای اول به سراغ شما می آید. بریس ها باید به صورت مداوم تنظیم شوند تا دندان ها بتوانند به درستی حرکت کنند.به صورت دوره ای آرچ ها باید تنظیم شوند و همین نیز خود برای بیمار درد را به همراه خواهد داشت .

3- دردهای غیرطبیعی : اگر احساس درد شدیدی که غیر از آن چه در بالا بیان شد ، کردید به احتمال زیاد مربوط به بروز مشکلی خواهد بود . پس بهتر است به سرعت به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا علت بروز مشکل را بررسی کرده و در جهت رفع آن برآید . از جمله این دردهای غیرطبیعی می توان به خون ریزی و یا شل شدن براکت ها اشاره کرد .

برای کاهش درد در حین درمان ارتودنسی باید چه کرد ؟

بسیاری از افراد بر این عقیده اند درد در حین درمان ارتودنسی بسیار زیاد است و اما می تواند کنترل شود . بهتر است در حین درمان از غذاهای چسبناک و سفت دوری کنید . با نسخه پزشک می توانید از مسکن استفاده کنید ،هم چنین استفاده از قرقره آب نمک نیز تاثیر بسیار زیادی را در کاهش درد خواهد داشت.